November 24, 2008
Rumah kediaman sebagai indikator sosioekonomi





Pendapatan isi rumah adalah indikator yang sering digunakan untuk mengukur keadaan sosioekonomi sesebuah unit keluarga. Dapatan daripada ukuran ini kemudiaannya dibandingkan dengan tahap diperingkat unit politik yang lebih luas seperti negeri, negara, negara-negara sedang membangun dan sebagainya.
Soalnya adakah pendapatan memadai untuk menceritakan segala-galanya?
Jika persoalan pembangunan hanya terfokus kepada pembangunan ekonomi, kadar pendapatan agak lengkap untuk menunjukkan tahap sosioekonomi seseorang. Namun begitu, memfokuskan kepada ekonomi semata-mata bermaksud mengabaikan komponen "sosio". Dengan lain perkataan ukuran pendapatan belum memadai untuk mendapatkan gambaran yang lebih tepat.
Sebagai misalannya, dalam kelompok masyarakat yang rata-ratanya berpendapatan rendah, keadaan dan struktur fizikal kediaman mampu menceritakan dengan lebih lengkap keadaan sosioekonomi sesebuah keluarga.
Gambar-gambar di atas mengilustrasikan perkara ini.
November 05, 2008
Projek Penyelidikan di P. Banggi

Mesej ini khusus untuk pelajar-pelajar yang pernah terlibat dalam penyelidikan sosioekonomi di Pulau Banggi pada bulan May 2008. Sukacita saya umumkan bahawa penyelidikan ini telah selesai...selesai dalam ertikata laporan akhir sudah diserahkan dan telah di bentangkan sebanyak tiga kali - sekali di peringkat Jawatankuasa Pengurusan FELCRA dan dua kali di peringkat Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW).
Kesemua lapan cadangan yang dikemukakan berdasarkan penyelidikan tersebut telah diterima dengan baik oleh pihak berkenaan. Mereka mengucapkan syabas dan tahniah kepada kita semua.
Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pelajar yang telah terlibat dalam penyelidikan ini. Saya harap pengalaman yang dilalui sepanjang penyelidikan ini membekalkan sedikit input berguna dalam anda menempuh liku-liku kehidupan selepas May 2008. Saya juga mohon maaf diatas segala kelewatan pembayaran elaun dan apa-apa kesilapan dan kesalahan yang tidak sengaja dan disengajakan.
Masih ada beberapa pelajar yang belum menuntut sijil, sila hantarkan alamat supaya usaha mengepos boleh dilakukan dengan segera.
Gambate!!!
October 17, 2008
"Objektif" dalam penyelidikan.
Ada dua makna istilah "objektif" di dalam aktiviti penyelidikan.
Pertama: "Objektif" merujuk kepada sikap penyelidik dalam melakukan penyelidikan khususnya di dalam soal seperti pemilihan kata-kata untuk temubual, pemilihan responden, membuat penilaian, melakukan evaluasi, dan penulisan perbincangan. Sikap ini merujuk kepada keupayaan pengkaji untuk mengenepikan nilai-nilai etnocentrik, bias, prejudis dan generalisasi dalam menjalankan penyelidikan. Di dalam penulisan hasil penyelidikan misalnya, pengkaji yang objektif adalah pengkaji yang dapat melaporkan sesuatu penemuan berdasarkan data yang diperolehi dan berdasarkan kefahaman yang jitu terhadap sesuatu perkara tanpa dipengaruhi oleh faktor-faktor yang tidak bersifat akademik.
Kedua: "Objektif" merujuk kepada "objektif kajian". Objektif kajian merujuk kepada sasaran sesuatu kajian itu dilakukan. Apa yang ingin dicapai oleh kajian itu? Perkara ini kelihatan remeh tetapi cuba perhatikan beberapa sampel objektif kajian berikut yang pernah bertandang ke meja saya dalam bentuk proposal penyelidikan;
Objektif kajian
1. Mengkaji....di...xxxx
2. Menulis sebuah latihan ilmiah...
3. Melihat....upacara...xxx
4. Mencari....
5. Meninjau...
Kenapa permulaan-permulaan ayat ini bukan suatu objektif kajian? Kita lihat satu persatu.
"Mengkaji" adalah bukan objektif kajian. Tapi sebab aktiviti "mengkaji" itu dibuat adalah objektif kajian yang sebenar. Begitu juga dengan "melihat", "mencari" dan "meninjau". Semua ini bukan objektif kajian. Tetapi tujuan pengkaji melihat, mencari dan meninjau adalah objektif kajian. Misalnya mencari maklumat tentang demografi penduduk adalah bukan suatu objektif tetapi apa yang pengkaji akan lakukan dengan maklumat demografi penduduk selepas diperolehi adalah objektif kajian. Perkataan-perkataan ini adalah proses ke arah mencapai sesuatu objektif penyelidikan. Meninjau adalah satu proses untuk memahami keadaan sesuatu kawasan atau isu. Oleh itu objektif "meninjau" adalah untuk "memahami" dan "mengetahui" keadaan sesuatu. Objektif kajian adalah hasil daripada proses dan bukan proses itu sendiri.
Apabila anda keluar rumah untuk ke pasaraya, objektif anda adalah untuk sampai ke pasaraya. Proses anda ke sana samada secara berjalan kaki, berlari, menaiki bas, teksi dan sebagainya adalah proses. Sudah pasti berjalan kaki ke pasaraya adalah bukan objektif anda melainkan anda menggunakan pasaraya itu sebagai sasaran untuk tujuan anda bersenam dengan berjalan kaki. Dalam kes ini, objektif anda ke pasaraya ialah berjalan kaki atau bersenam.
Menulis latihan ilmiah/tesis adalah jelas sekali bukan objektif kajian.
Pertama: "Objektif" merujuk kepada sikap penyelidik dalam melakukan penyelidikan khususnya di dalam soal seperti pemilihan kata-kata untuk temubual, pemilihan responden, membuat penilaian, melakukan evaluasi, dan penulisan perbincangan. Sikap ini merujuk kepada keupayaan pengkaji untuk mengenepikan nilai-nilai etnocentrik, bias, prejudis dan generalisasi dalam menjalankan penyelidikan. Di dalam penulisan hasil penyelidikan misalnya, pengkaji yang objektif adalah pengkaji yang dapat melaporkan sesuatu penemuan berdasarkan data yang diperolehi dan berdasarkan kefahaman yang jitu terhadap sesuatu perkara tanpa dipengaruhi oleh faktor-faktor yang tidak bersifat akademik.
Kedua: "Objektif" merujuk kepada "objektif kajian". Objektif kajian merujuk kepada sasaran sesuatu kajian itu dilakukan. Apa yang ingin dicapai oleh kajian itu? Perkara ini kelihatan remeh tetapi cuba perhatikan beberapa sampel objektif kajian berikut yang pernah bertandang ke meja saya dalam bentuk proposal penyelidikan;
Objektif kajian
1. Mengkaji....di...xxxx
2. Menulis sebuah latihan ilmiah...
3. Melihat....upacara...xxx
4. Mencari....
5. Meninjau...
Kenapa permulaan-permulaan ayat ini bukan suatu objektif kajian? Kita lihat satu persatu.
"Mengkaji" adalah bukan objektif kajian. Tapi sebab aktiviti "mengkaji" itu dibuat adalah objektif kajian yang sebenar. Begitu juga dengan "melihat", "mencari" dan "meninjau". Semua ini bukan objektif kajian. Tetapi tujuan pengkaji melihat, mencari dan meninjau adalah objektif kajian. Misalnya mencari maklumat tentang demografi penduduk adalah bukan suatu objektif tetapi apa yang pengkaji akan lakukan dengan maklumat demografi penduduk selepas diperolehi adalah objektif kajian. Perkataan-perkataan ini adalah proses ke arah mencapai sesuatu objektif penyelidikan. Meninjau adalah satu proses untuk memahami keadaan sesuatu kawasan atau isu. Oleh itu objektif "meninjau" adalah untuk "memahami" dan "mengetahui" keadaan sesuatu. Objektif kajian adalah hasil daripada proses dan bukan proses itu sendiri.
Apabila anda keluar rumah untuk ke pasaraya, objektif anda adalah untuk sampai ke pasaraya. Proses anda ke sana samada secara berjalan kaki, berlari, menaiki bas, teksi dan sebagainya adalah proses. Sudah pasti berjalan kaki ke pasaraya adalah bukan objektif anda melainkan anda menggunakan pasaraya itu sebagai sasaran untuk tujuan anda bersenam dengan berjalan kaki. Dalam kes ini, objektif anda ke pasaraya ialah berjalan kaki atau bersenam.
Menulis latihan ilmiah/tesis adalah jelas sekali bukan objektif kajian.
October 16, 2008
Attention to post graduate students!
Sesuai dengan tema penyelidikan blog ini, di sini saya paparkan pengisian program mingguan pelajar pasca (penyelidikan) di sebuah universiti di luar negara. Seminar ini didapati sangat membantu pelajar dalam semua peringat penulisan. Topik-topik mingguan adalah dipilih atau ditentukan oleh pelajar sendiri sesuai dengan keperluan kumpulan dan individu. Terdapat juga ruangan untuk berkongsi pengalaman dengan pelajar yang lebih senior.
Apa yang menarik ialah, topik-topik yang disenaraikan ini sebenarnya perkara-perkara yang mesti diketahui oleh pelajar sebagai langkah persediaan dalam semua peringkat penyelidikan.
--------------------------------
DEPARTMENT OF ANTHROPOLOGY AND DICE RESEARCH STUDENT GROUP
PREPARATION, ANALYSIS AND WRITING (PAW) SEMINAR
Autumn Term 2008 Programme
Wednesday, 16.00-18.00 Hours; Stirling Library (unless otherwise indicated)
Week 1: Induction (with Masters students): to be arranged
Week 2 Introduction to doing a PhD: Getting started, meeting your peers,
relationships with supervisors.
Week 3 Organisation, time management and planning
Week 4 Nuggets of wisdom from post-fieldwork students: how to survive a PhD
Week 5 Organisation in the field: equipment and data management
Week 6 How to manage qualitative data: NVivo
Week 7 ‘Back from the field’ reports from post-fieldwork students
Week 8 Developing your research proposal
Week 9 Applying for funding
Week 10 Informal presentations / discussions on planned research of new research students
Week 11 Informal presentations / discussions on planned research of new research students
Week 12: no session or ‘informal preparation for holiday’!
Helen Newing
David Zeitlyn
Apa yang menarik ialah, topik-topik yang disenaraikan ini sebenarnya perkara-perkara yang mesti diketahui oleh pelajar sebagai langkah persediaan dalam semua peringkat penyelidikan.
--------------------------------
DEPARTMENT OF ANTHROPOLOGY AND DICE RESEARCH STUDENT GROUP
PREPARATION, ANALYSIS AND WRITING (PAW) SEMINAR
Autumn Term 2008 Programme
Wednesday, 16.00-18.00 Hours; Stirling Library (unless otherwise indicated)
Week 1: Induction (with Masters students): to be arranged
Week 2 Introduction to doing a PhD: Getting started, meeting your peers,
relationships with supervisors.
Week 3 Organisation, time management and planning
Week 4 Nuggets of wisdom from post-fieldwork students: how to survive a PhD
Week 5 Organisation in the field: equipment and data management
Week 6 How to manage qualitative data: NVivo
Week 7 ‘Back from the field’ reports from post-fieldwork students
Week 8 Developing your research proposal
Week 9 Applying for funding
Week 10 Informal presentations / discussions on planned research of new research students
Week 11 Informal presentations / discussions on planned research of new research students
Week 12: no session or ‘informal preparation for holiday’!
Helen Newing
David Zeitlyn
October 15, 2008
Kaedah Mana Yang Lebih "Destructive"?

Post ini merujuk semula kepada posting saya yang lebih awal bertajuk, Teknik Tradisional untuk tanaman komersil. Dalam post awal itu saya menyebut kaedah yang sering disarankan untuk menanam getah di kawasan berbukit memberikan impak negatif yang lebih buruk kepada alam sekitar.
Di sini dipaparkan kedua-dua kaedah tersebut untuk memberikan peluang kepada para pembaca untuk membuat penilaian sendiri.
Kedua-dua gambar ini menunjukkan bagaimana pokok getah ditanam oleh pekebun kecil yang menggunakan kaedah tebang dan bakar (gambar atas), manakala gambar bawah pula ialah teknik yang digunakan oleh pekebun besar yang menggunakan kaedah tolak dan teres.
Adakah gambar ini sudah cukup untuk menjawap persoalan ini atau perlukan kita melakukan ujian kadar hakisan dan pencemaran air?
October 14, 2008
Dulu "traditional" sekarang "Self-reliance"



Krisis harga makanan yang sedang melanda dewasa ini membuktikan bahawa kritikan ini gagal mengambilkira kepentingan tanaman kecil-kecilan ini sebagai satu sumber makanan yang penting dalam menghadapi kegawatan ekonomi mahupun semasa keadaan ekonomi yang baik. Amalan seperti ini menyediakan jaring keselamatan yang boleh menyerap risiko kekurangan makanan pada masa kegawatan ekonomi serta menjadi bonus pada masa keadaan ekonomi yang baik.
Laporan akhbar the Star menceritakan isu ini lebih lanjut. (http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2008/10/13/southneast/2186386&sec=southneast
Monday October 13, 2008
Rural community addresses food issue in its own way
By HILARY CHIEW
Rural community addresses food issue in its own way
By HILARY CHIEW
MIRI: Along the banks of the Baram river, the private houses and government quarters in the interior town of Long Lama are brightened by the green backdrop.
It’s not only soothing to the eyes but these green patches also provide food security for around 2,000 inhabitants of the town.
The rural community, located about 140km from here, made up of mainly the ethnic Kayan, are putting the land surrounding their houses to good use by growing paddy.
Sight for sore eyes: Many people in the rural area are resorting to growing their own paddy.
Subsistence farming had always been practised by rural folks but this year it gained renewed importance - all in response to the recent food price hike.
A bag of 5 kilo rice that used to be sold at RM10 had shot up to RM25 in the interior of Sarawak compared to RM21 in the city.
Poor rural folks are paying a higher price for food items than urban families due to the transportation costs.
Healthy: Besides paddy, Lajo grows greens, bean, rows of chilly plant, tapioca and fruit trees.
At Jane Lako’s garden, there are young paddy saplings, leafy vegetable and beans plots, rows of chilly plant, tapioca and numerous fruit trees.
In fact, her little ‘food’ garden is not unique in Long Lama. Most of her neighbours are doing the same.
“I hardly buy any vegetables from the market these days.
“My family eats the leafy greens and beans that are grown in my garden.
“In this way, I can cut down my food bill considerably and the savings can go to other expenses like petrol and school expenses,” said the mother of five children aged 16-year-old to eight-month-old.
The Penan lady from Long Spigen, Ulu Baram, who is married to a Kayan moved to Long Lama from Marudi early this year.
Alternative: People from the interior Long Lama grow corn, tapioca and beans in their house compounds.
And the first thing she did was approach her neighbour and ask for rice seeds.
“They sold me about 2 kilo of seeds at RM10.
“After this season, I’ll be able to save my own rice seeds for next year planting,” said the 37-year-old enthusiastically.
She will soon transplant the saplings to a semi-submerged patch in one corner of the garden and wait for harvest time next February
Subscribe to:
Posts (Atom)