September 23, 2008

Lelaki Bonggi Terakhir


Saya telah berjumpa dengan lelaki ini di Pulau Banggi. Menurut jurubahasa kami, lelaki ini adalah antara orang Bonggi terakhir yang masinh ingin meneruskan cara hidup asal orang Bonggi.

Bagaimana kehidupan asal ini?

Salah satunya ialah dengan berpakaian yang sekadar cukup untuk menutup kawasan yang perlu. Tapi saya percaya misteri kehidupan lelaki ini lebih banyak daripada sekadar sehelai kain.

7 comments:

jennifer y said...

andaian---mungkinkah lelaki ini boleh beradaptasi dengan kehidupan mewah di bandar?......

Anonymous said...

Saya berpendapat tidak perlulah dia beradaptasi dgn kehidupan bandar. This man is fantastic! Just look at his face wow sangat antik! He is truly a natureman. Sangat menarik bagaimana dia konsisten dengan gaya hidup tradisi dia. Tidak terfikirkah kita bahawa dia ini dapat hidup sekiranya sistem kehidupan moden yang kita ada tidak berfungsi jika berlaku peperangan, kemelesetan ekonomi global, sebagainya dna mungkin memaksa kita untuk tinggal dibelantara seperti dia. Memang fantasticlah kehidupan beliau ni. Saya salute.

Anonymous said...

..jika berlaku peperangan dan kawasan dimana orang ini tinggal terlibat.. orang ini juga akan turut mendapat kesannya..sebabnya kita tinggal dalam satu dunia saja.. tetapi pengetahuan yang dia ada dengan pengetahuan yang kita ada mungkin berbeza.. jadi mungkin pengetahuan yang beliau punyai dapat membantu untuk survive jika berlaku peperangan cthnya cara untuk melawan musuh... beliau mungkin guna cara yang dipelajari daripada nenek moyangnya atau cara tradisional dan mereka yang tinggal di bandar guna cara moden..hasilnya gabungan antara cara moden dan tradisional mungkinkah menjadi lebih effective?...ini sekiranya berlaku peperangan.

Anonymous said...

The way people live today is considered "following the crowd", they said if you don't change and evolve (be modern) like everyone else then you will not survive BUT look at this uncle, he still live as the time stops... I think we need to adapt to our current environment in our own ways rather than "following the crowd"... I hope we can learn as much as we can about the traditional way of life among the local communities... Don't let our "basic" knowledges consume by time...

Anonymous said...

i agree with you pauliney....but how's the place that this person live?... pulau banggi?... and most of the people there, live like this person.. such as their house and their environment.. may be the different is his clothes..he.

Anonymous said...

but his clothes is one of the sign to show that...someone live in modern style or not modern style (traditional)...e.g compare the fashion today with this uncle?....

Anonymous said...

he..lebih baik daripada tiada baju kan.. bersyukur pada yang ada.:-)